ocena ogólna - EDUKACJA
Sytuacja Gminy Michałowice na tle grupy porównawczej - EDUKACJA
Po kliknięciu w niebieski punkt na wykresie zobaczą Państwo zmianę jaka nastąpiła dla danego wskaźnika od 2019 r.
KRÓTKA OCENA GMINY
Oświata w Michałowicach, która dla potrzeb raportu określana jest wskaźnikami wg. przyjętej metodologii, według niektórych z nich charakteryzuje się średnim poziomem rozwoju na tle grupy porównawczej. Paradoksalnie – te elementy systemu, które wprowadzone są w celu wspierania uczniów i podnoszenia jakości kształcenia, jednocześnie działają negatywnie na wskaźniki, które opisują efektywność wydatkowania środków finansowych. Co to oznacza?
Klasy, do których uczęszcza 21 uczniów są droższe niż klasy do których uczęszcza 28 uczniów. Zatrudnieni w szkołach logopedzi i terapeuci pomagają uczniom w przezwyciężaniu trudności, ale stanowią dodatkowy wydatek, niewymagany przepisami prawa. Podział klas 21 osobowych na grupy na lekcjach języków obcych pomaga dostosować proces kształcenia do indywidualnych potrzeb uczniów ale powoduje także zwiększenie liczby godzin nauczycieli, a co za tym idzie wzrost kosztów.
Gmina Michałowice osiągnęła po raz kolejny bardzo sprzyjającą sytuację wskaźnika liczebności oddziałów w szkołach podstawowych. Natomiast w stosunku do poprzednich lat występuje spadek wskaźnika skolaryzacji przedszkolnej oraz wskaźnika skolaryzacji szkolnej, co jest skutkiem spadającej liczby dzieci w gminie i w placówkach oświatowych. W zakresie finansowania oświaty dane wskazują na wzrost wydatków bieżących jaki nastąpił z poziomu 20.554 zł liczone jako średnia z lat 2019-2021) do poziomu 25.321 zł (liczone jako średnia z lat 2021-2023). Niewątpliwie jest to skutek wzrostu wynagrodzeń nauczycieli, pracowników samorządowych w placówkach oraz rosnących kosztów utrzymania w tym także inflacji w latach 2022- 2023.
Zwraca także uwagę niesprzyjająca wartość wskaźnika liczby uczniów na etat nauczycielski oraz liczby oddziałów na etat nauczycielski. Jednakże należy podkreślić, że jeżeli ta liczba spada to świadczy o wzroście jakości nauczania i indywidualizacji procesu kształcenia ale także powoduje wzrost kosztów utrzymania ucznia w szkole.
Wskaźniki w obszarze EDUKACJA*
*wskazać należy, że w zakresie wartości wskaźników przedstawionych w tabeli powyżej a wartości wskaźników przedstawionej w zakładce Edukacja występują rozbieżności wynikające z odmiennego sposobu kalkulacji poszczególnych parametrów. W celu porównania sytuacji Gminy Michałowice do gmin o podobnych uwarunkowaniach rozwoju zastosowano kalkulację opartą o średnią z 3 poprzednich lat, jak również uproszczone założenia metodologiczne, które gwarantują możliwość porównywania danych pomiędzy jednostkami (brak dostępu do szczegółowych danych jednostek porównawczych wymusza konieczność zastosowania uproszczeń w modelu danych).